Скільки насправді коштує перевезення пасажирів у черкаських тролейбусах, та хто за нього платить? Що заважає впровадити у Черкасах систему електронного обліку пасажирів? Які плани щодо роботи тролейбусного підприємства? На ці та інші запитання відповів виданню «Про головне» директор КП «Черкасиелектротранс» Петро Кучер.
– Петре Семеновичу, ваше підприємство часто звинувачують у тому, що на утримання КП «ЧЕТС» йде дуже багато коштів. Мовляв, скільки не даси, усе мало. Чому так відбувається?
– Так говорять лише ті, хто не має бажання розібратися в роботі підприємства. Хочу всім чітко роз’яснити: ніхто нічого нам не дає. КП «ЧЕТС» як суб’єкт господарювання надає послугу з перевезення пасажирів, замовником якої є ЧМР. Тобто підприємство виконує замовлену транспортну роботу, а ЧМР її оплачує, а саме: здійснюється оплата за перевезення окремих пільгових категорій громадян (за повним переліком пільг) та оплата різниці в тарифах між встановленим та економічно обґрунтованим. В міському бюджеті ці кошти передбачені як фінансова підтримка.
Укотре хочу наголосити, що фінпідтримка – це гроші не на утримання тролейбусного парку, а оплата за надану послугу, оскільки фактично фінансова підтримка є компенсацією за пільгове перевезення та відшкодування різниці в тарифі.
– Чи закладені у тарифі кошти на розвиток підприємства?
– На сьогодні тариф на проїзд в черкаських тролейбусах становить 2 грн., -ця вартість була актуальна ще у 2016 році. Однак за цей період відбулись значні зміни у собівартості послуг – зокрема, неодноразове підвищення розміру прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати, а також значне зростання вартості енергоносіїв. На даний час собівартість перевезення одного пасажира зросла до 4,00 грн., і це є гранична вартість однієї поїздки.
Зараз з бюджету м. Черкаси КП «ЧЕТС» відшкодовується різниця в тарифах, яка становить 2.00 грн. за кожного пасажира, що оплачує проїзд та 4.00 грн. за пільговика.
Враховуючи те, що в тарифі нульова рентабельність і відсутня інвестиційна складова – кошти на розвиток підприємства в тарифі не передбачаються.
– У ваш бік часто можна почути закиди, що кількість пасажирів, яких ви перевозите насправді, фактично не можливо облікувати.
– Це не так. Кожен платний пасажир обліковується квитком на проїзд. А от з пільговиком – складніше. Тут ми застосовуємо такий метод обліку як пасажирообстеження. Безсумнівно, найкращим варіантом було б робити це за допомогою електронних технологій. Впровадження систем супутникового моніторингу та електронних квитків – це забезпечення високого рівня надання послуг, а також беззбиткового функціонування підприємства.
Ми постійно пропонуємо, щоб за участі підприємства був запроваджений пілотний проект, який надасть можливість облікувати пасажирів в електронному варіанті. Для цього потрібно прийняти політичне рішення,та впровадити наступні дії: дати доручення департаментам ЧМР з залученням наукових організацій відповідної кваліфікації розробити концепцію, обговорити концепцію з громадою, затвердити на сесії Черкаської міської ради, в Програмі соціально-економічного розвитку міста передбачити кошти, через тендер закупити програмне забезпечення, обладнання, навчити персонал і все – транспортна реформа в дії!
Вже двічі виділялися кошти, щоб розпорядники могли провести тендер на придбання програми і обладнання, але в кінці року ці кошти перерозподілялись на інші потреби міста.
– Чому місто має виділяти кошти на фінансову підтримку саме КП «Черкасиелектротранс»? Чим ви кращі за інших перевізників?
– На початку розмови я пояснював, що фінпідтримка – це оплата за надані послуги. Так як більша частина пасажирів – пільговики, яких підприємство перевозить за повним переліком пільг, то має бути і відповідна плата. Зараз довіра громадян до електротранспорту постійно зростає, і колектив підприємства своєю працею докладає максимум зусиль, щоб її не втратити: інформаційні таблички з розкладами руху є на кожній зупинці, і водії його чітко дотримуються, тролейбуси хоч і старі, але постійно осучаснюються, підтримується їх технічний та санітарний стан, зовнішній вигляд. Контролери-касири, в свою чергу, слідкують за чистотою в салонах. Всі ці чинники посприяли у зростанні попиту громадян на користування послугами тролейбусів, а це означає, що ми рухаємось у вірному напрямку!
Зараз в світі просліджується тенденція відмови від транспорту, який працює на бензині та дизельному паливі. Для України питання про збільшення екологічних транспортних засобів є теж досить актуальним. Враховуючи, що підприємство створене для задоволення потреб населення в транспортних перевезеннях а також, що тролейбуси є екологічно чистим видом транспорту – електротранспорт має стати основою пасажирських перевезень в м. Черкаси.
– Чи є перспективи для розвитку КП «Черкасиелектротранс»?
– Підприємство постійно працює над модернізацією, вдосконаленням технічного стану рухомого складу, запровадженням енергозберігаючих технологій, над збільшенням обсягів транспортної роботи. Для досягнення цієї мети, однією з умов є потреба в висококваліфікованих кадрах. Отримавши ліцензію на освітню діяльність та пройшовши акредитацію, КП «ЧЕТС» зараз навчає майбутніх водіїв тролейбусів, які вже наступного року можуть бути задіяні для виконання додаткової транспортної роботи.