Результати моніторингу: у матеріалах черкаських ЗМІ жінок у 4-6 разів менше, ніж чоловіків

Результати моніторингу: у матеріалах черкаських ЗМІ жінок у 4-6 разів менше, ніж чоловіків

За період моніторингу (1-31 серпня 2017 року) було досліджено 1501 публікацію у 5 електронних виданнях («Прочерк», «Провінція», «Zmi.ck.ua», «Дзвін», «Про Головне») та 555  публікацій у 5 друкованих щотижневих ЗМІ («Вечірні Черкаси», «Акцент», «7 Днів Черкаси», «Нова Доба», «Черкаський край»).

Про це з посиланням на черкаський прес-центр повідомляє “Прочерк“.

Моніторинг проводився у 10 визначених тематиках: політика, економіка / бізнес, освіта / наука, культура, спорт, війна, волонтерство, медицина, розваги, інше (переважно ДТП, кримінальні хроніки). Його метою було виявити, в публікаціях на які теми переважають жінки і чоловіки, а також виявити рівень гендерної чутливості черкаських медіа, порівнявши дані лютневого і серпневого моніторингів.

У друкованих ЗМІ загальна частка експерток і героїнь у 4 рази менша, ніж експертів і героїв: експерток – 24%, героїнь – 19%.

Як експертки жінки найчастіше фігурували в матеріалах на розважальну тематику / відпочинок – аж 67%, медичну – 41% і освітню – 39%. Думку чоловіків найчастіше запитували, коли писали про політику, економіку, спорт і війну.

В онлайн-медіа частка експерток і героїнь менша більше як у 6 разів, зокрема, експерток – 17%, героїнь – 10%.

У 100% випадків коментарів волонтерської тематики належить жінкам, що викликає щире здивування, адже чоловіки Черкащини теж займаються волонтерством. Більше жінок-експерток і в публікаціях на медичну тематику (61%), майже паритет у матеріалах про культуру (48%). Непоганий але недостатній відсоток жінок-експерток у публікаціях про освіту (34%). В усіх інших темах домінування чоловіків-експертів надто очевидне.

Подібна ситуація і з героїнями публікацій: лише в тематиці культури й медицини можна говорити про чималий відсоток присутності жінок, в усіх інших.

Фемінітиви. У друкованих ЗМІ було виявлено 56 назв професій, видів діяльності жінок, вжитих у жіночому роді. Це складає всього 31% від усіх назв (у жіночому і чоловічому родах). Найчастіше їх використовує видання «7 днів Черкаси» (42%), на другому місці – «Вечірні Черкаси» (40%),  «Нова Доба» (27%), «Черкаський край» (27%), «Акцент» (26%).

В електронних медіа було виявлено значно більше фемінітивів – 101, або ж 42%. Найбільше вони присутні у виданні «Двін» (52%),  менше – у «Zmi.ck.ua» (44%), «Про Головне» (42%), «Прочерк» (39%), найменше – у «Провінції» (26%).

Незрозумілим видається той факт, що один і той же ЗМІ може вказувати одну і ту ж експертку як у жіночому роді (вчителька, продавчиня, активістка), так і у чоловічому (вчитель, продавець, активіст). Також, нелогічним виглядає вживання у одній публікації кількох статусів експертки у різному роді – наприклад, «активіст і волонтерка», «акторка, керівник»).

Хоч рівень гендерної чутливості черкаським медіа у серпні зріс на 3% порівняно з лютим, загальний Індекс гендерної чутливості – 25% (найнижчий в Україні), тому журналістам і журналісткам варто більше уваги звертати як на присутність жінок у різних сферах, так і на їх лінгвістичну ідентифікацію.

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Ґендерний простір сучасної журналістики: від теорії до практики», що реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки програми «У-Медіа» (Інтерньюз).

 

Залиште коментар