Вчимося правильно читати соціологію

Вчимося правильно читати соціологію

Зазвичай, соціологічні дослідження публікують раз на місяць. Вони допомагають краще бачити, чим живе суспільство. Та період виборів перетворює соціологію на «повію» для політиків. Вони роблять з соціології інструмент пропаганди. Перед виборами створюється незліченна кількість соціологічних центрів, які зникають одразу після виборів.

За допомоги так званих соціологічних компаній кандидати переконують людей у своєму лідерстві. Це простий психологічний прийом, аби збільшити реальну підтримку.

Кожен хоче бути поряд із сильним, із переможцем, з лідером. Погляньте на свою сім’ю. Ваша мама обрала тата, бо на момент їх знайомства він виявився найсильнішим. Не обов’язково фізично. Він ставить цілі та досягає їх. Або захистив маму від нападу хуліганів і вона закохалась у батька. Та ми й самі керуємось цим правилом, коли створюємо сім’ю. Прихильність до сильного, до лідера – це наше прадавнє прагнення. І це прагнення зберігається по сьогодні. Тому соціологію використовують політики як зброю пропаганди.

Я раджу все ж приділяти увагу соціологічним дослідженням. Але ставитись до них критично. Я ніколи не дивлюсь на сухі цифри, а виділяю тенденції. Довіряти можна лише тим центрам, які показують схожі тенденції. Усі соціологічні дослідження мають спільний недолік. Він є і в найбільших центрів – соціологи не доходять до крайніх сіл.

Міряти відсоток підтримки політиків не вдається малою вибіркою. Зазвичай, соціологи опитують 2 – 3 тисячі людей по країні. Погодьтесь, дивно очікувати точність від такої малої вибірки, якщо ми говоримо про всю країну. Це одна з причин, чому на кожних виборах партія «Батьківщина» отримує більше, ніж пророкують соціологи. Останні хвилі виборів в ОТГ, де за «Батьківщину» проголосували понад 30% – гарний приклад, що опитування часто відрізняються від результатів виборів.

Є важливе правило: чим більше людей опитують, тим вірніший результат. Яке дослідження точніше? Коли опитують 3 тисячі чи 2,5 мільйони? Упродовж лютого партійці «Батьківщини» опитали 2,5 мільйони людей. Вони просили людей заповнити анкети та вказати, за кого будуть голосувати. Батьківщинівці дійшли у такі віддалені куточки, які й не снились соціологам.

Спеціалісти проаналізували 2,5 мільйони зібраних анкет. У другий тур виборів президента виходять Юлія Тимошенко та Володимир Зеленський:

Результати першого туру виборів Президента:
• Юлія Тимошенко – 31,68%
• Володимир Зеленський – 20,96%
• Петро Порошенко – 15,80%
• Олег Ляшко – 7,65%
• Юрій Бойко – 7,62%
• Анатолій Гриценко – 7,50%
• Олександр Вілкул – 3,24%
• Андрій Садовий – 2,94%
• Руслан Кошулинський – 2,44%

Другий тур виборів виграє Юлія Тимошенко у парі з будь-яким кандидатом. У протистоянні Тимошенко – Зеленський, лідер «Батьківщини» перемагає з відривом у 10%. За Тимошенко голосують 50,53% виборців, а Зеленського підтримають 40,55%. Найбільше у другому турі Юлія Тимошенко випереджає Петра Порошенка майже вдвічі. У такому варіанті лідерку Батьківщини підтримують 57,5% громадян, а президента 31,2%.

Найбільші соціологічні центри, наприклад, «Рейтинг» чи «Софія», підтверджують тенденції, а масштабне опитування уточнює відсотки.

Юлія Тимошенко є беззаперечним лідером. Вона показує, які зміни впровадить та, важливо, яким чином. Її пропозиції чіткі та зрозумілі. Тимошенко пояснює, як знизити тарифи, як підвищити доходи людей, як відновити справедливість. З-поміж інших кандидатів у Президенти, лідер Батьківщини власноруч підписала зобов’язання, що виконає свою програму. Та й люди пам’ятають, як за її прем’єрства збільшувались доходи, платіжки за комірне були дріб’язковими, а швидка допомога приїжджала до хворих. Юлія Тимошенко має чим похизуватись, хоч ніколи досі не мала повної влади.

Сергій Биков, політичний консультант, голова аналітичного центру ІНПОЛІТ

Довідково:
1. Час проведення АНКЕТУВАННЯ – лютий 2019 року;
2) територія, яку охоплювало опитування-всі області, крім окупованих територій;
3) розмір формування соціологічної вибірки опитаних-2 млн. 544 тис. 337 опитаних;
4) спосіб формування соціологічної вибірки опитаних – нерепрезентативний;
5) метод опитування-анкетування;
6) точне формулювання питань:
1. Якщо б вибори Президента України відбувались у найближчу неділю, за кого б ви б проголосували?
1. Бойко Юрій Анатолійович
2. Вілкул Олександр Юрійович
3. Гриценко Анатолій Степанович
4. Зеленський Володимир Олександрович
5. Кошулинський Руслан Володимирович
6. Ляшко Олег Валерійович
7. Порошенко Петро Олексійович
8. Садовий Андрій Іванович
9. Тимошенко Юлія Володимирівна
2. Якби у другий тур виборів Президента України вийшли наступні кандидати, за кого б ви проголосували?
1. Зеленський Володимир Олександрович
2. Тимошенко Юлія Володимирівна
3. Якби у другий тур виборів Президента України вийшли наступні кандидати, за кого б ви проголосували?
1. Порошенко Петро Олексійович
2. Тимошенко Юлія Володимирівна

7) можлива статистична похибка – не більше 1%;
8) повна назва організації, що проводила опитування – політична партія «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»;
9) замовник опитування – політична партія «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина».
7) можлива статистична похибка – не більше 1%;
8) повна назва організації, що проводила опитування – політична партія «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»;
9) замовник опитування – політична партія «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина».

Залиште коментар