“Фантазії про мінусові поверхи”: як у Черкасах намагалися побудувати підземні переходи

“Фантазії про мінусові поверхи”: як у Черкасах намагалися побудувати підземні переходи

Скільки разів у Черкасах хотіли побудувати підземні переходи, і що з цього вийшло? Свідчення про “мінусові Черкаси” зібрав черкаський краєзнавець і журналіст Борис Юхно і поділився інформацією на своїй сторінці у “Фейсбук“.

23 березня 1976 року, “Черкаська правда”.
“У десятій п’ятирічці в Черкасах з’являться підземні переходи. Проектувальники філіалу “Діпроцивільпромбуду” передали замовнику – заводу хімічних реактивів – документацію на спорудження переходу для пішоходів під шосе по вулиці Жовтневій. Одержано замовлення від ВО “Азот” на проектування підземного переходу біля підприємства. Ведуться розвідувальні роботи в районі залізничного вокзалу, де намічено прокласти підземний коридор на перехресті вулиць Вернигори і Комсомольської. В його проектуванні візьмуть участь архітектори Києва”.

29 травня 1977 року, “Черкаська правда”.
“Інтенсивний розвиток транспорту диктує необхідність спорудження в обласному центрі підземних переходів. Перший з них намічено збудувати на перетині вулиць Комсомольської і Вернигори, тобто в районі залізничного вокзалу. Тепер ведуться проектні роботи. Згодом планується будівництво ще двох підземних переходів на перетині вулиць Ільїна і Комсомольської – біля стадіону і Першотравневого парку, а також на розі вулиць Комсомольської і Шевченка – біля споруджуваного Будинку торгівлі”.

А от тепер – про все відповідне вже 15 років тому.
24 березня 2004 року, “Новини тижня”.
“Ідеї будівництва підземного переходу у центрі Черкас не один десяток років. Як запевняють архітектори, замислювався він ще під час будівництва Будинку торгівлі, говорили про перехід і при будівництві МакДональдса (1997/98 роки, – прим.)
Нинішньому меру Анатолію Волошину думка про підземний перехід не давала спокою ще від часу передвиборчої кампанії 2002 року. Та й рух транспорту у останні роки поблизу БТ вже не вписується ні у які норми (ха-ха-ха, – прим. Далі про ТОВ “Українська екологія”, замовлення на ПКД, ескіз…))
Як розповів “Новинам тижня” директор “Міськархбюро” Микола Упир (Миколо Михайловичу, доброго здоров’я!), підземний перехід має пролягти від перехрестя бульвару Шевченка – вулиці Смілянської до перехрестя вулиць Смілянської і Гоголя. Загальна площа переходу має бути близько 10 тисяч квадратних метрів, передбачено 15 входів-виходів.
“Це має бути не просто транспортно-комунікаційна споруда, це цілий комплекс, де пропонується на близько 6 тисячах квадратів розмістити об’єкти громадського призначення: крамнички, кав’ярні, туалети, яких так не вистачає у місті”, – говорить Микола Михайлович.
Наскільки серйозні теперішні розмови про будівництво переходу, у мерії поки не беруться говорити. Можливо, бояться “зурочити” інвестора. Але як повідомив начальник міського управління ЖКГ Василь Старіков, усі відповідні служби одержали завдання надати до МВК технічні умови-дані для розробки вже не ескізу, а проекту самого будівництва”.

Що самі пареходи? Давайте мислити масштабно…
7 вересня 2004 року, “Нова Доба”.
“Через рік у центрі міста відкриється підземне містечко. Будівництво торгово-розважального комплексу в Черкасах практично вже розпочалося. Зараз на місці майбутнього будівництва проводяться геологорозвідувальні роботи, необхідні для розробки й затвердження остаточного проекту, узгоджено питання перенесення комунікацій. Підготовка до будівництва займе наступні місяці, і вже у березні-квітні наступного року розпочнеться справжнє будівництво комплексу, яке має закінчитися до грудня. За словами генерального директора ТОВ “Українська екологія” Владислава Іскри, Черкаси отримають справжнє підземне місто, в якому поєднаються унікальні торговий і розважальний комплекси для сімейного відпочинку містян. Підземний комплекс проляже від Будинку торгівлі до ринку. Тут буде облаштовано два підземні переходи, торгові місця, кафе і ресторани”. (Далі коментар Анатолія Волошина “з перспективою”: про оновлення фасадів будинків у центрі, металеву огорожу бульвару і т.д. Про “Метроград” тоді ж і приблизно те саме писали “Новини Тижня”, 1 вересня 2004 року, – прим.)

Ну й нарешті – чим саме тоді на цьому місці все скінчилося. Власне – знаємо, нічим не скінчилося, але преса ще намагалася підтримувати цікавість до теми.
18 січня 2006 року, “Новини Тижня”.
“Ще на початку минулорічної осені черкащанам обіцяли красиве, відреставроване і відбудоване місто, основною гордістю якого мав стати так званий “Метроград”. Але будівництво, що мало розпочатися 1 листопада, й досі не розпочалося.
Один з основних інвесторів проекту Владислав Іскра пояснює: “Наземних об’єктів не буде, тому відведення землі під будівлю не потрібно (фігня якась, – прим.) Але нам необхідна земля над нашим об’єктом, яка вже орендується іншими організаціями. ми запропонували їм протягом двох років взяти ці землі в короткострокову оренду, щоб використати їх для будівельних робіт, а потім все повернути до початкового стану. Але багато хто відмовляється, хоча ніяких споруд на цих територіях не знаходиться (не дивно, я б теж відмовився, – прим.) Та вирішення цих проблем – справа часу. “Метроград” у Черкасах буде!.. Спуститися під землю черкащани зможуть через півтора – два роки. Підземне містечко буде розташоване від Хрещатика (?!, – емоція)) до вулиці Гоголя. Його загальна площа – 21 тисяча квадратних метрів. Є ймовірність, що з появою “Метрограду” на вулицях міста стане менше торгівельних палаток та кіосків, які “підуть під землю”.

Зрештою, усі ці плани так і не були реалізовані. Та чи варто за цим жалкувати?

Залиште коментар