У Черкаській обласній раді розкол серед депутатського корпусу. Ситуація щодо обласного МСЕК чітко продемонструвала політичну кризу, яка сформувалась на обласному політичному полі.
Депутатський корпус поділився на дві частини: “За Майбутнє”, “Слуга народу”, ВО “Батьківщина” в одній стороні рингу, а ВО “Черкащани”, “Європейська солідарність” та частина депутатів, яка була обрана від “ОПЗЖ” – в іншій.
Затяжна політична криза призвела до того, що ряд депутатів публічно та в кулуарах лобіюють тему відставки голови Черкаської обласної ради Анатолія Підгорного, який мав би сприяти об’єднанню в одне ціле представників двох таборів. Однак цього не відбувається, що призводить до колапсу.
Важливо відзначити, що крісло під Анатолієм Підгорним хиталося ще у 2021 році. Тодішній очільник Черкаської ОДА Олександр Скічко максимально сприяв заміні голови облради, але в самий останній момент критичну ситуацію для Підгорного вдалося вирішити.
ЗМІ.ck.ua виділяє п’ять причин, які чітко демонструють, чому Анатолій Підгорний не справився зі своєю роботою та має піти у відставку.
Для аналізу ми взяли період діяльності керівника облради після 24 лютого 2022 року, оскільки життя всієї країни назавжди поділилося на “до” та “після” цієї дати.
1. Наявність “ОПЗЖ” в Черкаській обласній раді та співпраця
Так, формально фракція цієї забороненої проросійської політичної сили припинила своє існування у березні 2022 року після повномасштабного вторгнення військ рф в Україну.
Однак шестеро її депутатів, які опинилася в облраді на хвилі загальнонаціонального медійного ресурсу та проросійського електорального поля Медведчука та Бойка, не лише не склали мандати, не отримавши суспільний осуд, зокрема від голови облради, а продовжили ходити на сесії, голосувати на них у якості позафракційних.
А головне допомогли сформувати більшість в облраді за участі політичного фортпоста Анатолія Підгорного – фракції ВО “Черкащани”.
Як мало бути?
У Черкаській міській раді продемонстрували практичний кейс. Жоден із чотирьох обраних депутатів міської ради від ОПЗЖ, які до повномасштабної війни підігрували у голосуваннях промерському напрямку, більше не приходив на сесії.
А голова фракції ОПЗЖ у Черкаській міській раді Олександр Завмирайло взагалі отримав 5 років ув’язнення за те, що планував бути так званим гауляйтером Черкащини у випадку окупації області росією.

Депутат облради від ОПЗЖ Ігор Доманський, митрополит УПЦ МП Феодосій, голова облради Анатолій Підгорний
2. Неоднозначна позиція щодо УПЦ МП
Депутати Черкаської обласної ради за час повномасштабної війни рф проти України лише один раз продемонстрували свою позицію щодо заборони діяльності УПЦ МП.
Це сталося у березні 2023 року, коли вони ухвалили рішення про звернення до Президента України, Верховної Ради України, Конституційного Суду України, Служби безпеки України, Ради Національної безпеки та оборони України із проханням заборонити діяльність церкви МП на території України.
Цікаво, що сам Анатолій Підгорний, якому політичні опоненти закидували лояльність до московського патріархату, не голосував, хоча був присутній на сесії.
Прикметно, що вперше це питання мали розглядати на сесії 3 грудня 2022 року, але саме голова обласної ради озвучив пропозицію зняти його із порядку денного.
16 грудня 2022 року під час позачергової сесії депутати знову це питання не включили у порядок денний. Мовляв, що напередодні відповідне рішення вже було озвучене у РНБО і не було сенсу за нього більше голосувати.
Як мало бути?
До прикладу, у Черкаській міській раді таких заминок серед депутатського корпусу ніколи не було.
У червні 2022 року депутати підтримали електронну петицію щодо заборони діяльності церков УПЦ МП на території міста.
У грудні 2022 року міські обранці з першої спроби із таким же закликом, як і обласні колеги, звернулися до вищого керівництва країни щодо заборони діяльності церкви МП в Україні.
У травні 2023 року депутати міської підтримали звернення до Верховної Ради, в якому висловили підтримку законопроєкту №8371 щодо статусу релігійних організацій.
Секретар Черкаської міської ради Юрій Тренкін підтримав кожне рішення без обговорень.
3. Не сприяння прозорості та відсутність аудиту комунального майна
Майно Черкаської обласної ради нагадує “золото партії”. Про нього завжди говорять, але насправді ніхто не бачив.
Не зрозуміло, чим дійсно володіє обласна рада, якою нерухомістю, де вона розташована і як зараз використовується. Якщо в оренді – скільки платить орендодавець і наскільки таким шляхом відбувається наповнення бюджету.
Та і сам Анатолій Підгорний не дуже спішить допомагати у прозорості та доступності у майнових питаннях облради.
До прикладу, Черкаська міська рада звернулася до Черкаської обласної ради з проханням надати доступ до підвального приміщення в центрі міста, яке знаходиться на балансі облради, щоб зробити там укриття для учнів Гуманітарно-правового ліцею.
Результат – Анатолій Підгорний “акуратно” порекомендував міській владі разом зі школярами шукати інші варіанти подалі від обласного майна.

Група депутатів обласної ради запропонувала провести аудит комунального майна із можливою подальшою приватизацією тих об’єктів, які неефективно використовуються. А отримані кошти направляти на фінансування ЗСУ. Очільник ОВА Ігор Табурець виступив із підтримкою такої ініціативи.
Результат – голова обласної ради звинуватив депутатів у лобіюванні власних комерційних інтересів. Лише 26 народних обранців проголосували за створення відповідної комісії із представників усіх фракцій. Анатолій Підгорний цю ідею не підтримав, влаштувавши “пінг-понг” між депутатами.
Тож, аудиту немає, аукціону з продажу неефективного обласного майна і потенційного залучення коштів для ЗСУ теж.
Водночас на утримання всієї Черкаської обласної ради та її підприємств у рік витрачається 50 мільйонів гривень. Наприклад, охорона Будинку рад в 2025 році обійдеться бюджету в 3,5 мільйона гривень.
Як мало бути?
Досвідчений управлінець сам мав ініціювати проведення незалежного прозорого аудиту комунального майна та публічно представити його результати.
Це для того, щоб зняти усі питання щодо своєї неефективної господарської діяльності перед представниками депутатського корпусу та громадськості. А там далі вже взявся вирішували питання проведення аукціонів/продажу і т.п.
Якщо можна було б направити для ЗСУ декілька десятків мільйонів гривень, то чому ні? На фронті фінансова підтримка ніколи не заява.
4. Затримка більше року із підписанням чотирьохстороннього договору із боку обласної ради щодо старту будівництва нового багатофункціонального приміщення для обласної “екстренки”, що ледь не призвело до втрати ділової репутації Черкащини на міжнародному рівні
Заступниця голови ОВА Наталія Кравченко повідомляла, що вартість проєкту 116 мільйонів гривень, з них 20 виділять з обласного бюджету, а решту нададуть закордонні партнери.
Черкащина за поданням ОВА у квітні 2023 року від Світового банку виграла грант на 98 мільйонів гривень.
Для запуску процедури отримання коштів від іноземних донорів потрібно було підписати чотирьохсторонній договір між Міністерством фінансів, Міністерством регіонального розвитку, ОВА і обласною радою. Після узгодження договору уповноваженими, мало розпочатися оголошення тендерів за участі міжнародних спостерігачів.
Підписали договір три сторони і всі чекали один – від обласної ради.
Через відсутність всіх підписів реалізація проєкту зупинилася. Була висока ймовірність, що Черкащина через таку довгу паузу із вирішенням бюрократичних питань взагалі отримає “бан” від іноземних донорів на декілька років, а “заморожені” грантові кошти віддадуть іншим.
Справа дійшла до того, що на сесію у березні 2024 року завітав керівник обласної “екстренки” Ігор Фесун із криком пояснював облраді, як важливо не втратити цей шанс.
“Нинішня диспетчерська не відповідає ніяким вимогам, адже 43 тисячі викликів не прийнято, бо людей немає куди посадити. Як вам не соромно? Сім місяців ви щось тягнете”.
Старт будівництву дали лише у листопаді 2024 року.

Керівник обласної “екстренки” Ігор Фесун на фоні старту будівництва
За інформацією джерел ЗМІ.ck.ua, така довготривала пауза була зумовлена саме через позицію Анатолія Підгорного, який відмовився підписувати угоду з боку обласної ради. Мовляв, при вивченні питання було виявлено низку юридичних недоліків.
У підсумку свій підпис на документі поставив перший заступник голови облради Роман Сущенко. І тоді справа почала рух.
Як мало бути?
Погодьтесь, що не кожного дня Черкащині Світовий банк надає грант на 2,5 мільйона доларів на покращення оперативної роботи служби від діяльності якої залежить життя багатьох людей.
Просто втратити такий шанс на рівному місці – це безумство.
Тож, за пару місяців обласній раді можна було врегулювати юридичні недоліки та запускати проєкт, а не тягнути із цим більше року. Тим самим створюючи потенційні репутаційні втрати для Черкащини в очах міжнародних донорів.
Щодо вартості виділених коштів у розмірі 20 мільйонів гривень з обласного бюджету, то це незначні ресурси у порівнянні із утриманням структури обласної ради та її підприємств у розмірі 50 мільйонів гривень на рік.
Про ефективність та важливість “екстренки” у порівнянні з обласною радою навіть можна не говорити.
Якщо голова облради Підгорний не готовий проявляти лідерство і приймати важливі рішення у потрібний момент, тоді для чого він на цій посаді?
5. Провал з ліквідації обласного МСЕК та загострення протистояння ОВА проти облради
Щодо останнього скандалу в обласній раді ми зробили великий аналітичний матеріал.
Попри всі політичні розбіжності, але коли потрібно вирішувати господарське питання на виконання рішення РНБО – треба рухатися в унісон.
Заклик очільника ОВА Табурця про приєднання МСЕК (що було узгоджено, за його словами, з усіма керівниками медичних закладів області як оптимальне рішення) до медстатистики підтримує “За Майбутнє”, “Слуга народу”, ВО “Батьківщина”, а проєкт-рішення про приєднання скандальної установи до Черкаської обласної лікарні підтримують майже у повному складі ВО “Черкащани”, “Європейська солідарність” та депутати від “ОПЗЖ”.
Голова обласної ради Підгорний проголосував за приєднання скандальної установи до обласної лікарні.
Результат – Черкаська область єдина в Україні, в якій досі не виконано рішення РНБО і МСЕК ще юридично існує.
Із обласного бюджету на його утримання виділяється щомісяця близько мільйона гривень. Хоча структура вже сама не функціонує.
Архіви не передані, трудовий колектив у підвішеному стані, не зрозуміла ситуація із майном. Відсутній господарський підхід і наявні скандали серед депутатів. Частина депутатського корпусу публічно звинувачує колег у саботажі через оформленні інвалідності як до повномасштабної війни, так і під час.
Політична напруга між ОВА та облрадою загострюється.
Як мало бути?
Консолідація головою обласної ради депутатів з обох сторін та оперативне голосування із першого разу за найоптимальніше рішення, яке пропрацювали фахові спеціалісти з усієї області.
Тема набуття несправедливих інвалідностей серед суспільства викликає чималого обурення.
Тому миттєве вирішення владою таких питань чітко дає сигнал населенню, що діяльність МСЕК була негативною і так не має бути в майбутньому.
Нагадаємо, що, згідно останньої оприлюдненої елекронної декларації (за 2023 рік), голова Черкаської обласної ради Анатолій Підгорний заробив на своїй посаді більше мільйона гривень (1 119 155). У вересні 2024 року стало відомо, що він отримуватиме надбавку в розмірі 15 % до посадового окладу.