Інна Кукуленко-Лук`янець, доктор психологічних наук, пост на фейсбук
Щоб чути один одного, ми маємо розуміти особливості і свої, і тих людей, що нас оточують. Покоління змінюються кожні двадцять років: їх об‘єднують спільні історичні події, умови життя, цінності. Потім все змінюється і починається нове покоління. А ми продовжуємо жити разом і поряд і нам всім потрібно продуктивно взаємодіяти. Або, хоча б, толерантно.
Виділяють шість поколінь (з тих, що сьогодні живуть):
- покоління переможців або GI (народилися в 1901- 1922);
- мовчазне покоління (1923 – 1942);
- покоління бумерів або бебі-бумери (1943 – 1963);
- покоління Х (1963 – 1983);
- покоління Y (1983 – 2003);
- покоління Z (2003 – 2023).
Покоління GI (Переможців)
Події, що сформували цінності:
• Революційні події 1905 та 1917 років;
• Колективізація, електрифікація.
Цінності:
Працьовитість, відповідальність, майже релігійна віра у світле майбутнє, відданість ідеології, сім’я і сімейні традиції, домінантність, категоричність суджень.
Мовчазне Покоління
Події, що сформували цінності:
• Сталінські репресії;
• Друга світова війна, відновлення зруйнованої країни;
• Сироти та дит. будинки, навчання грамоті;
• Відкриття антибіотиків та інших важливих технологій.
Цінності:
Відданість, дотримання правил, законів, повага до посади та статусу, честь, терпіння.
Саме представники цієї вікової категорії люблять закормлювати своїх онуків. Бо, їхня психіка зафіксувала страх смерті від голоду. Тому, вона так і мислить — нагодований, значить живий.
БЕБІ – БУМЕРИ
“Бумерів” назвали в честь бума народжуваності, який спостерігався в післявоєнні часи.
Менталітет цього покоління сформували такі події: радянська “відлига”, покорення космосу, СРСР – світова супердержава, перші пластичні операції, єдині стандарти освіти в школах, гарантоване медичне обслуговування. В результаті, з’явилося покоління з психологією переможців.
“Бумери” оптимісти. зацікавлені в особистому рості і винагородах. Люблять рости по вертикалі. Для Бебі-бумера гроші – це підтвердження своєї успішності, вираз статусу, спосіб володіти деякими атрибутами успішного в їх розумінні члена суспільства (телевізор, машина, квартира-будинок, дача і т.д.). І це єдине покоління, для якого гроші являють цінність самі по собі.
Покоління X
Події, які сформували цінності: перебудова, СНІД, наркотики, війна в Афганістані.
Покоління Х – це “діти з ключем на шиї”. Їхні батьки постійно працювали, тому вони рано привчалися до самостійності: самі робили уроки, самі розігрівали собі обід, залишений старшими на плиті. Звідси й особливості їхнього менталітету. Вони пробують все і намагаються робити висновки з власного досвіду. Для покоління X – гроші потрібні для забезпечення безпеки себе і своєї сім’ї, вони дають можливість реалізувати свої мрії, можливість подорожувати, свободу робити те, що хочеться.
Покоління Y (також названо поколінням Мережі та поколінням Міленіум, так як його представники закінчили школу в новому тисячолітті)
Події, що сформували цінності: розпад СРСР, теракти і військові конфлікти, розвиток цифрових технологій. Мобільні телефони та інтернет – їх звична дійсність. Епоха брендів.
Схильні розвиватися по-горизонталі. Люблять здобувати досвід в нових сферах. Індивідуалісти.
Для покоління Міленіум – гроші це можливість використовувати численні блага світу і можливості, які їх оточують. Тому всі свої потреби вони дуже часто переводять в гроші, припускаючи, що якщо є гроші – то все інше доступно.
Покоління Z (Digital natives)
У них немає кордонів, для них відкритий весь світ. Це діти Інтернету і нових технологій. Кліпове мислення, тривалість уваги 8 секунд, підприємницькі якості, економічно грамотні, мають свою думку, не вміють терпіти нелюбимі види занять, мають надихатися тим, що роблять, дивляться у майбутнє.
Проаналізувавши історію, починаючи практично з XV століття до наших часів, вчені-засновники Теорії встановили, що розвиток поколінь повторюється. Приблизно через 80-тирічний цикл, за який встигає змінитися відповідно чотири покоління. Очікується, що вони повторять цінності покоління GI (1900-1923).
Альфа
Наступне покоління буде Альфа, схоже на своїх прапрапрадідів — приміром, на гімназистів початку XX століття. Вони жадібно вбирали все нове, нерідко нехтували заняттями, але обожнювали наукові, а часом і лженаукові відкриття.
Вони з поважним виглядом сперечалися про складні філософські й політичні доктрини, але в реальному житті були досить наївними.
Викладачів бентежила відсутність у тих дітей поваги до старших і дивовижна впевненість у собі. Ніколи ще серед підлітків не були настільки актуальними революційні ідеї. Замість того щоб думати про уроки, вони мізкували, як змінити світ. В усьому світі ті часи назвали бурхливими: людей очікували швидкі зміни в стилі життя та численні переїзди.
Прогнозують, що «альфи» також будуть схильні до нестандартних рішень. Їх змалку цікавитимуть глобальні проблеми сучасності: глобальне потепління, космос, нестача ресурсів. Причому, навіть у дитинстві вони будуть впевнені, що самостійно зможуть вирішити всі складнощі.
Тож, розуміння нам всім і толерантності у нашій взаємодії поколінь!